Články .tez.cz | Weblog o internetovém marketingu, seo, copywritingu, reklamě a monetizaci

Zář/09

28

Proč jste klikli na inzerát?

Minulý týden, velmi tajně a za záhadných okolností byl spuštěn test psychologického vlivu textu na jedince. Jak dopadl a co jsem zjistil se můžete zadarmo dočíst na následujících řádcích.

Pravopis opravdu není podstatný

z nadpisu si chytřejší z Vás již domysleli, že jsem testoval, jak reagují uživatelé na PPC reklamu, ve které se nachází nějaká gramatická, či stylistická chyba. Z mého A/B testování, kdy na shodná klíčová slova běžely dva různé inzeráty a vedly na dvě různé stránky, kde byl umístěn krátký dotazník a několik call to action.

Je toto ynzerát který číst chcete právě vi?

Podobně zněla věta, která je gramaticky špatná a profesionála může dráždit i její slovosled.

Přečetl jste si tento inzerát právě vy?

Druhá věta již profesionála nedráždí.

Takto podobně zněly věty mnou vytvořené pro A/B testování. Cílová stránka, o jejíž důležitosti jste byli přesvědčeni v článku Správná landing page / cílová stránka – za kvalitním SEO 3. díl, byla vytvořena v duchu:

Anonymní test

Dobrý den,

právě jste klikli na inzerát, který jsem umístil do Google Adwords / Seznam Sklik. Tímto se zapojujete do anonymní ankety, jejíž výsledky budou uveřejněny  se zpožděním na mém profesním weblogu o internetovém marketingu (clanky.tez.cz). Zveřejnění proběhne 8.09.2009 v 21:00, můžete vložit e-mail do této kolonky, pokud chcete být o zveřejnění informován/a. Bližší informace o mě naleznete na mé stránce Ondřej Baar.

Vaše kliknutí mě stálo 5 Kč, budu rád pokud mi v tomto testu pomůžete a má investice nebude ztracena. Klikli jste na inzerát, který byl na ?. pozici, po hledání “klíčového slova”. K tomuto klíčovému slovu, na této stránce nenaleznete žádné relevantní informace, po odeslání této ankety Vám však doporučím odkaz, na kterém kvalitní informace, na toto téma naleznete.

Nyní již k anketě. Zajímá mě, proč jste na inzerát klikli, co Vás k tomu vedlo. Zaškrtněte prosím výroky, které Vás nejlépe vystihují, čím rychleji to uděláte, tím rychleji se dostanete k informacím které potřebujete.

  1. Zaujal mne text inzerátu / Pravopisné chyby v inzerátu mne roznítily
  2. Nemám co na práci, hledám informace a klikám na všechno možné
  3. Nemám moc času, ale tenhle průzkum mne zaujal
  4. Text mě zaujal v souvislosti s klíčovým slovem
  5. Nevím o co tu jde, omlouvám se a pokračuji v hledání informací jinde
  6. Myslím si, že tenhle test vyplňuji první
  7. Těším se na výsledky testu
  8. Nezajímám se o Internetový marketing
  9. Nevím co znamená copywriting
  10. Psaní textu s účelem manipulovat lidmi mě zajímá
  11. Patrně jste ve svém oboru dobrý, když zaškrtávám všechny tyto informace
  12. Rád bych si objednal Vaše služby
  13. Chci se dozvědět o “klíčovém slovu” více

Děkuji za zaškrtnutí odpovědí, prosím klikněte na toto tlačítko, následně se dostanete na stránku s informacemi o “klíčovém slovu”.

Těší mě Váš zájem o “klíčové slovo”, děkuji za Váš čas, s pozdravem a přáním hezkého dne se loučí Ondřej Baar

Takhle nějak vypadala landing page, jejíž úkol byl zřejmý, přimět návštěvníka vyplnit anketu, případně ho přimět k prohlédnutí mnou nabízených odkazů na služby a další informace o mě.

Výsledek ankety

jelikož byl inzerát u klíčových slov s tématikou psaní textu, SEO, internetového markretingu a podobných frází, čekal jsem hodně kliknutí, i tak mě však jejich počet překvapil natolik, že jsem musel dobít několikrát účty jednotlivých PPC. Nakonec se počet kliknutí zastavil na 1000 kliknutí po několika dnech. Nyní již k výsledkům.

  • Anketu vyplnilo takřka 80 % návštěvníků
  • Za relevantní odpovědi počítám ty, kterými byla zaškrtnuta i odpověď 13 – těch bylo 60 %
  • Poměr mezi kliky na jednotlivé inzeráty je téměř totožný, následná akce rovněž!
  • Díky tohoto testu přidalo e-mail pro zaslání informací o výsledku testu 119 osob z toho 8, bylo nefunkčních.
  • 90% z návštěvníků, zůstalo na stránce více něž 5 minut
  • 70% si přečetlo informace o mě, mých službách, nebo o copywritingu
  • Bylo poptáno několik zakázek, všechny jsou v době psaní článku v jednání.
  • Získané informace byly pro mě velmi podstatné a investice k jejich získání je podle mého přiměřená.

Zajímají Vás další podrobnosti o testu, počet zaškrtnutí jednotlivých výroků? Myslíte, že měl test smysl a chcete se dozvědět o dalším? Zanechte zde komentář, případně mne kontaktujte. Rád Vám další informace poskytnu.

RSS Feed

Komentáře: 11 for Proč jste klikli na inzerát?

WuDo | 28. Září 2009 at 20:03

Děkuji za tento test.
Jaký byl prosím poměr mezi inzeráty v závislosti na jejich pravopisné správnosti či nesprávnosti?
Děkuji

Author comment by Ondřej Baar | 28. Září 2009 at 20:07

No prakticky byly veškeré akce průměrně stejně zastoupené po příchodu na jeden z inzerátů. Možná lehce byly nad inzerát s pravopisnou chybou. Může však jít o statistickou chybu a nepřidával bych tomu moc velkou hodnotu. Nadpis je v tomto jednoznačný. Každý inzerát zaujal prostě něčím jiným. Ale v důsledku bylo na cílové stránce jak se lidé na ni chovali a co dělali.

Honza Kandera | 28. Září 2009 at 20:21

Děkuji za test. Překvapilo mě, čím se zabýváš. Líbí se mi, Tvůj analytický přístup k věci, který je Ti evidentně vlastní – podle Tvého BO.uzasne.cz kde se více zabýváš technickým SEO.

V internetovém marketingu, je to myslím v Tvém podání ještě zajímavější než u SEO. Posunuješ se dle mého správným směrem.

Martin Smrt | 29. Září 2009 at 10:48

Nechcete zveřejnit skutečnou podobu inzerátů? První příklad z článku může působit dojmem, že to je zmršené schválně, což upoutá a vyvolá chuť po dalších informacích. Naopak evidentně neúmyslná, otřesná chyba podkope důvěru a odradí.

Proto bych byl v závěrech opatrnější, ovšem bez skutečných příkladů jsou to jen dojmy.

Author comment by Ondřej Baar | 29. Září 2009 at 11:31

Pro Honzu: Děkuji za velmi kladný ohlas, který mě potěšil. Můj posun od SEO k obsahu je jednoznačným chápáním potřebnosti obsahu, který funguje.

Martine: Skutečnou podobu zveřejnit opravdu zatím nechci, kampaň totiž ještě bude probíhat a bude mít za úkol potvrdit výsledky kampaně první.

Naprosto souhlasím s tím “že to je zmršené schválně, což upoutá a vyvolá chuť po dalších informacích”, což ovšem přesně potvrzuje mé tvrzení, že na pravopisu nezáleží a vhodně použitá třeba pravopisná chyba, může úspěšně fungovat a splnit účel, který je pro daný textový útvar dán. Jsem ochoten za závěry si stát, pokud při dalším testu nedojde k radikálně odlišnému výsledku. O dojmy se nejedná.

Petr Škrtil | 29. Září 2009 at 12:20

Opravdu zajímavý přístup k věci. Nejvíce se mi líbí odpověď “Psaní textu s účelem manipulovat lidmi mě zajímá” Kolik lidí to zaškrtlo?

Vyplňoval jsi taky svůj dotazník? 5 Kč je docela dost, ale asi se Ti to vyplatilo. Manipuluješ vážně dobře, jsem jeden z těch co Ti dali e-mail. :-)

Docela mě ještě překvapilo, kolik informací bylo napsáno o (cenzura). Možná je škoda, že to není dostupné veřejně. Zpřístupníš ten obsah někde, teď se na to nedá dostat.

Author comment by Ondřej Baar | 29. Září 2009 at 12:27

Petře: Popravdě to zaškrtlo více lidí, než jsem čekal. Přibližně každý čtvrtý. Myslím, že určitá finanční oběť může být ku prospěchu, pokud se zvládne obětovat dobře. Jsem rád, že jsi se přišel podívat na výsledek testu, jehož jsi se účastnil. Mnou napsané informace pro určitá klíčová slova určitě zveřejním po druhém testu. V mailu Ti posílám ony informace o Tobě hledaném klíčovém slově – z důvodu ochrany testu, jsem musel slovo v Tvém komentáři cenzurovat.

Martin Smrt | 29. Září 2009 at 12:48

Asi jsme si nerozuměli, mluvil jsem o svých dojmech :-) O potenciálu překlepů nebo dokonce úmyslných chyb není sporu. Chtěl jsem varovat před obecným závěrem, že *na pravopisu nezáleží*, s tím nemůžu souhlasit.

Author comment by Ondřej Baar | 30. Září 2009 at 07:13

Tak to jsme si opravdu nerozumněli. Obecně je samozřejmě pravopis důležitý, ale v souvislosti s mým testem důležitý není. Jsem rád, že jsme se na tom shodli.

Ale Ale | 28. Prosinec 2009 at 15:08

Chtělo by to číst a vědět něco o psychologii.
1/neodpovídali všichni ,ale jen co chtěli
tzn.: první filtr
2/pravděpodobně jsi nesledoval věk a vzdělání
tzn.: chování všech ,ale jen určité skupiny.
atd atd

takže dělat závěry bych se neodvážil
promin to co jsi udělal nebylo cokoliv
jen tzv x slepý pokus a výsledky se dají
než začneš odtušit.

Author comment by Ondřej Baar | 5. Leden 2010 at 14:47

Díky za komentář, samozřejmě je třeba brát ohled na statistickou chybu. Ostatně to samé by se dalo říct o jakémkoliv testu a to bys nemohl brát ohled na žádný z nich.

Jaké závěry Ti vadí v testu jsou uvedena pouze statistická data.

Leave a comment!

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

<< Možnost volby – konverzní peklo

Správná landing page / cílová stránka – za kvalitním SEO 3. díl >>

Tag Cloud