Články .tez.cz | Weblog o internetovém marketingu, seo, copywritingu, reklamě a monetizaci

Čer/10

10

Počítejte s návštěvníkovou pamětí

Při návrhu webu a jeho informační architektury a obecně uživatelského rozhraní, je dobré uvědomit si jak funguje lidská paměť. Nepřímo jsem absolvoval kurz trénování paměti (přímým účastníkem byla má přítelkyně), na kterém jsem se dozvěděl důležité principy funkčnosti paměti o které se s Vámi podělím.

Předem upozorňuji, že nejsem profesionál na trénování paměti a má terminologie asi vzhledem k tomuto oboru nebude dokonalá.

Systém zpracování informace

Mozek nejlépe zpracovává informace z různých vjemů. Ideální tak je, pokud textový obsah podpoříme obrázkem, nebo jiným prostředkem. V reálném světě to může být také chuť či vůně. Samotné zpracování informace pak probíhá určitou formou kategorizace, tedy přiřazení vjemů určitému pocitu nebo zážitku či přidání vjemu k již pro nás známým vjemům. Silné pocity a emoce si každý dobře pamatuje a těžko se na ně zapomíná. Například autonehoda, rozchod a podobně.

Nechte uživatele pamatovat

Pokud chceme uživateli ušetřit jeho mozek a dopřát mu tak pocit naprosto dokonalého pochopení našeho uživatelského rozhraní, je dobré držet se základních pravidel vycházejících z možností lidského mozku.

Je prokázáno, že krátkodobá paměť má pouze 7 bloků (odchylky u jednotlivců jsou možné pohybují se v řádu jednotek). Pokud chceme aby si uživatel něco pamatoval, předkládáme mu tedy informace v počtu blízkému tomuto číslu. Já osobně využívám maximálně 6 bloků při návrhu informační architektury – to prezentuje určitý pocit jednoduchosti navigace když uživatel bude používat uživatelské rozhraní.

Kategorizace jakožto základní princip používá dnes a denně každý z nás. Například: Jdu koupit pečivo, takže koupím rohlíky chleba a třeba šátečky. U uživatelského rozhraní toho lze velmi jednoduše využít a třídit informace do menších bloků tak aby každý z nich obsahoval maximálně 7 částí viz pravidlo výše. Struktura uživatelského rozhraní nebo samotných textů v něm by tak tomuto měla odpovídat.

Uživatel má problémy

Pokud předáváme nestrukturované informace a nějakým způsobem nevytváříme kategorie obsahu (seznam s odrážkami by měl být také dělen na menší části po 7 mi blocích), uživatel tápe, protože některé navigační prvky zapomene a nemůže je posléze najít. Pokud mu však vytvoříme cestu skrz uživatelské rozhraní, kdy na 7 kliknutí se dostane všude a vždy to bude výběrem ze 7 mi částí bude spokojen a naše uživatelské rozhraní pro něj bude dobře známé již po chvíli používání.

Pokud nebude uživatel mít problémy s používáním našeho uživatelského rozhraní,  je jisté, že nebude překážkou ke vstřebání informací, které mu informační systém předkládá. Snažme se proto uživatele nedeprimovat a změna uživatele v zákazníka například u e-shopu bude o to jednodušší!

Obchodní úspěšnost poroste s počtem uživatelů, kteří chápou naše uživatelské rozhraní přímou úměrou!

RSS Feed

Komentáře: 2 for Počítejte s návštěvníkovou pamětí

LuKo | 11. Červen 2010 at 00:57

NávštěvníkovoU je záměr, nebo překlep? V prvním pádě by to byla návštěvníkovÁ pamět? Drobný rozdíl, ale skoro bych řekl, že mění význam sdělení.

Návštěvníkova, s návštěvníkovou - jak jinak to chcete říct? | 12. Červen 2010 at 01:20

Návštěvníkova, s návštěvníkovou – jak jinak to chcete říct?

Leave a comment!

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

<< Jak velká může být síla reklamy

Reklamní banner jako perpetum mobile >>

Tag Cloud