Články .tez.cz | Weblog o internetovém marketingu, seo, copywritingu, reklamě a monetizaci

Bře/10

29

Marketingová lest, psychologie skupiny

Možná jste se s tím setkali i vy. Jdete kolem nějakého stánku, kde je několik lidí z nichž pár přímo hltá každé slovo prodejce a snaží se nakoupit a využít veškerých slev, které mu obchodník poskytuje. Může jít o chytrý trik, kterého občas využívají prodejci.

Jak jsem došel k této myšlence

Na toto téma jsem narazil když jsem jednou jel s kamarádem v MHD v nočních hodinách tramvají. Na zastávce tehdy stálo několik lidí včetně nás dvou. V Ostravě když nastupujete do autobusu MHD ve večerních hodinách – po 20:00 musíte vcházet do vozidla pouze předními dveřmi a řidiči ukázat platný jízdní doklad, tedy “měsíčník” nebo si před jeho zraky cvaknout jízdenku. Čekáme tedy na tramvaj a když přijede otevřou se pouze přední dveře z nichž začne řidič tramvaje vykukovat.

Procházím kolem něj a bez okolků si sedám na první volná místa a čekám na kamaráda a pozoruji co se dále děje. Nastupuje další člověk, který vytahuje měsíčník a ukazuje jej řidiči. Další sahá pro jízdenku a před řidičem si ji cvaká v prvním automatu, následuje ještě jeden s měsíčníkem a pak i můj kamarád který si rovněž cvaká jízdenku. Když dosedne ptám se ho co to dělá? Proč si před ním cvakal jízdenku jsme v tramvaji! Kamarád se začal smát a přemýšlet. Byla to názorná ukázka toho jak funguje davová hysterie. Člověk nechce vybočovat z řady a tak se i při nelogické činnosti chová tak jako ostatní aby nevybočil a neupoutal na sebe zbytečnou pozornost. Řidiči tramvaje samozřejmě nefungovalo otevírání dveří a na cestující koukal jako z jara proč mu ukazují měsíčníky… :)

Celou cestu pak řešíme jak krásný je to marketingový nástroj stánkových prodejců. A potulných hráčů skořápek – hazardní hra devadesátých let, kdy šikovní podvodníci vydělávají na hloupých lidech, které na začátku nechávají vyhrát a dále již vyhrává přítomný bílý kůň, či koňové.

Dá se toho využít/zneužít

Tento jev nevybočování a zároveň opakování, který je často popisován a funguje prakticky ve všech činnostech je o to zajímavější. Na webu jej lze při troše dobré vůle také simulovat. Například mnohým známe minimální množství uživatelů diskuze, jakmile je překročena určitá hranice, diskuze začíná být úspěšnou.

Sílá call to action

Jak již mnozí jistě ví, call to action je volně přeloženo jako volání po akci, tedy na webu chceme vyvolat v uživateli nutkání něco podniknout (přidat komentář, vyplnit anketu, poslat poptávku). Jednou z možností jak podpořit call to action, je ukázání že tuto činnost již před samotným uživatelem někdo několikrát udělal. Například u objednávkového formuláře služeb – zobrazování referencí etc. Čím více podpoříte samotné call to action tím více se jich dočkáte! Myslete na to a snažte se dostat do webu sílu skupinového jednání. Ukažte návštěvníkovi že akci, kterou chcete aby vykonal již udělalo mnoho lidí před ním.

Používáte call to action? Napište do komentářů Vaše nejoblíbenější, nebo naopak nejhrůznější call to action jaké jste viděli.

RSS Feed

1 komentář for Marketingová lest, psychologie skupiny

Karel Pospech | 29. Březen 2010 at 12:41

Zrovna nedávno jsem zažil neco podobného, přítelkyni byl nabízen vysavač a jelikož několik kamaradek jej chtělo koupit, tak koupila ten šmejd taky!

Nejhorší Call to actin co jsem na webu videl, byl blog nejakeho emo puberteka, který na něm vyzival k odchodu: ,,Tak už z mého blogu konečně vypadni parchante!”

Leave a comment!

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

<< Reklamní banner = reklamní proužek = banner

PF 2010 >>

Tag Cloud