Články .tez.cz | Weblog o internetovém marketingu, seo, copywritingu, reklamě a monetizaci

Čer/09

2

Copywriting a jeho cena

Peníze hýbou světem

Peníze hýbou světem

V tomto článku se zaměřím na jednu z nejtěžších a pro mnohé nejpodstatnější část Copywritingu a to jeho cena. V článku pokud je uvedena cena, jde vždy o cenu za normo stranu textu.

Ze zkušeností při psaní pro internetová i tištěná média mohu říct, že lze zadavatele tvorby textu seřadit do několika skupin.

  • Tištěná vydavatelství
  • Webová vydavatelství
  • Náhodný zájemce o text určený pro web, nebo do tisku, letáčky či podobné použití

V minulém článku o copywritingu s názvem Copywriting – Píšeme text pro webové stránky, jsem v samotném závěru zdůraznil, že na obsahu se nevyplatí šetřit. V poslední době mi však připadá, že odborný text je velmi podceňován, neboť nabídka “zkušených copywriterů studentů”, je považována mnohými za standard. Ceny kteří tito lidé požadují za své služby jsou tristní vzhledem ke kvalitě, ale na druhou stranu, člověk nezkušený v oboru, považuje texty za kvalitní a cenově příznivé vůči opravdu kvalitnímu textu, který plní účel zadavatele.

Jak copywriter určuje cenu svého textu

V této části popíši jak určuji cenu svého textu já. Je běžnou praxí určovat cenu textu obdobným způsobem. Každý je však originál a může do ceny zahrnovat další faktory, či některé věci nemusí brát v potaz vůbec. Záleží na mnoha faktorech, ale nejdůležitějšími pro mne jsou:

  • Téma ( Pro mne známé / neznámé )
  • Délka textu
  • Složitost, terminologická specifika
  • Potřeba rešerše tématu
  • Dodání podkladů
  • Cíl textu
  • Způsob prezentace ( tištěná / webová )
  • Uvedení autora ( odkazování na mne, či uvedení kontaktu )
  • Kvalita komunikace se zadavatelem
  • Stálost zákazníka

Tyto faktory jsou pro určení ceny textu pro mne důležité. Pokud píši vypravování o zážitcích, kterých jsem byl svědkem, honorování považuji spíše za bonus a možnost osobní prezentace, většinou jde o tištěné magazíny. Pokud jde o text cílený komerčně a s jasným požadavkem na efektivnost a záměr textu, je třeba dále zvážit náročnost tématu. Pokud o tématu nic nevím, nebo o něm něco vím jen okrajově, vždy požaduji dodání nějakého materiálu – text je samozřejmě nákladnější, neboť pro sepsání kvalitního textu je potřeba obětovat dostatek času přípravám – což někteří zadavatelé bohužel nechápou. Někdy je potřeba nechat si udělat rešerši tématu, což je u některých oborů velmi nákladná a časově náročná záležitost, a někdy je potřeba přečíst i několik knih, aby se člověk dostal dostatečně hluboko do tématu, aby byl schopný o něm něco napsat. Samozřejmě záleží na rozsahu a bližší specifikaci textu a hlavně požadované kvalitě a odbornosti.

Výše jsem uvedl několik faktorů ovlivňujících cenu textu v nadcházejících řádcích, bych chtěl pouze pro představu nastínit jednotlivé rozsahy cen textů. Cena je vždy rozdělena pro ( tištěné médium | webové médium ). Rozsah cen je závislý na kvalitě copywritera a jeho lingvistických schopností, jde ovšem o copywriting vyšší úrovně.

  • Obecné téma  z vlastní zkušenosti či oboru – copywriter tématu rozumí ( 400 – 750 Kč | 250 – 500 Kč )
  • Specifické téma bez potřeby rešerše s dodáním podkladů ( 500 – 900 Kč | 300 – 750 Kč )
  • Specifické téma bez potřeby rešerše bez dodání podkladů ( 750 – 1200 Kč | 500 – 900 Kč )
  • Specifické téma s potřebou hlubší rešerše ( 1000 – 2000 Kč | 750 – 1500 Kč )

Osobně dávám přednost dlouhodobé spolupráci, kdy téma o kterém mám napsat text je probíráno několikrát, případně na více normo stran textu. V tuto chvíli vždy poskytuji výraznou slevu na všechny texty, neboť se téma jednou naučím, a dále jej již znám a mohu o něm psát dlouhodoběji. Je to oboustranně výhodné.

Několik rad na závěr

Jako zadavatel napsání textu, by jste měl zvážit co od textu čekáte, a jak vysoká pro Vás bude jeho hodnota, když uvážíte, že text může být vystaven například na webu i několik desítek let, pokud nejde o nějakou aktualitu, vyplatí se investovat do kvalitního copywritingu, který Vám několikanásobně vrátí investované prostředky.

Při zadání by jste měli přesně specifikovat cíle a zaměření textu, a dodat co nejvíce podkladů, což by Vám nemělo dělat potíže, neboť o tématu toho jistě víte dost, aby jste svého copywritera nasměrovali ke správným zdrojům.

Dobrou proprietou pro práci copywritera je i předání terminologického slovníku zadavatelem – tedy fráze a klíčová slova, s kterými by měl copywriter vhodně pracovat.

Výborným podkladem pro práci je i seznam článků či vlastní texty zadavatele, který ví co chce sdělit a tématu dobře rozumí, ale s formou si neví rady. Není nic lepšího než kvalitní obsahově plný text odborníka oboru učesaný do vhodné formy kvalitním copywriterem, takový text je radost číst.

Vybírejte copywritery pokud možno s příbuzností k oboru, kterých se budou týkat Vaše texty. Není na škodu zjistit si rovněž jaké koníčky či aktivity Váš copywriter vykonává ve volném čase a zda- li nejsou příbuzné právě s Vaším tématem. Text psaný zaníceným provozovatelem určité činnosti má mnohdy velkou efektivitu při plnění zadaných cílů textového obsahu.

Pokud by jste rádi k tomuto článku něco doplnili, máte jedinečnou možnost podělit se o své názory v komentářích. V případě, že hledáte copywritera mohu Vám rovněž nabídnout spolupráci, případně Vás nasměrovat na copywritera blízkého Vašemu oboru. Neváhejte mne proto kdykoliv kontaktovat.

Poznámka pod čarou: na internetu je možné nalézt spoustu profesionálních agentur nabízejících copywriting v cenách přes 2000 i 5000 Kč, většinou jde o firmy, které  kromě copywritingu poskytují i jiné služby v oblasti internetového marketingu a SEO.  Cena je většinou takto vysoká, kvůli psaní textu více lidmi a nutností živit i organizátory, kteří tyto týmy vedou atd. Pokud je Váš rozpočet omezený rozhodně doporučuji podívat se po copywriterech na volné noze, jejichž ceny začínají na podobných částkách uvedených výše.

Nepleťte si copywritery s korektory!

S polečně s tímto článkem spouštím dočasnou akci v rámci mých služeb a to. Akce Levný Copywriting, více se dozvíte na speciální stránce o Copywritingu.

RSS Feed

Komentáře: 2 for Copywriting a jeho cena

Lingvistické schopnosti? | 28. Duben 2010 at 15:38

O tvých lingvistických schopnostech musím vyjádřit pochybnost. Čárky ve větách, výraz “knich” a další… Já vím, že je to především o psaní pro roboty, ale i tak…

Author comment by Ondřej Baar | 4. Srpen 2010 at 14:39

Máš samozřejmě naprostou pravdu, proto si platím výborné korektory, kteří doladí mé mouchy, kterých jsem si naštěstí vědom. Mé texty jsou především přesvědčivé a zákazníkům mých zákazníků jsou vodítkem co na stránkách dělat a proč nakoupit či vyplnit fomrulář. Myšlenky mnou napsané jsou dopilované korektory, neboť hlavně těm věřím, že jejich zvládnutí češtiny je 100% narozdíl od mého, narozdíl od nich však vím, co lidem napsat, aby dělali co chci já. Proto bych rád oponoval, že robot není mou cílovou skupinou, je jen dalším uživatelem v pořadí, který díky mým textům ví koho na stránky přivést.

Leave a comment!

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

<< Aby webhosting neohrozil snahy o SEO

Rešerše >>

Tag Cloud